Avainsana-arkisto: Wolfenstein 3D

Quake Champions

Pohdin pitkään, mistä aiheesta kirjoittaisin. Päädyin sitten erääseen videopeliin (ja asian vierestä kirjoittamiseen), jota olen viime aikoina vähän pelaillut (yhteensä vasta pari tuntia), koska aina pitää kirjoittaa asioista, joista on itse kiinnostunut! Toivottavasti siis edes joku lukijoista on kiinnostunut peleistä! 🙂

Peli on vain tietokoneille saatavissa oleva Quake Champions, ja kyseessä ei ole oikeastaan varsinainen peli, vaan ns. Early Access -versio. Toisin sanoen peli ei ole vielä valmis. Lisäksi peli ei ole kovin suosittu, katselin netistä joitakin arvosteluja ja kaikki niistä olivat negatiivisia!

Ensimmäisen kerran pelasin Quake-moninpeliä koulussa yläasteella, koska ATK-luokassa monella tietokoneella oli se peli. Kyseessä oli siis joku pelin ensimmäisistä versioista, luullakseni Quake II. Muistan, että koulukaverit eivät tykänneet pelitavastani. Ilmeisesti ”kämppäsin” liikaa. Se tarkoittaa sitä, että odottelin piilossa paikallani ja ammuskelin sieltä muita pelaajia. On se kumma, että peleissä ei saa käyttää kaikkia ”säännönmukaisia” keinoja! Myöhemmin olenkin käyttänyt kämppäystaktiikkaa muissa peleissä (eikä kukaan ole valittanut).

On olemassa Quake-pelejä joissa on vain moninpeli, mutta yksinpelejäkin sarjasta löytyy. Ensimmäinen Quake-sarjan peli oli Quake vuodelta 1996. Tähän peliin tehtiin jopa 8 spin-offia, lisäystä ja laajennusta. Sitten tuli Quake II vuonna 1997. Tähänkin tuli paljon lisäyksiä, mm. Nintendo 64 -versio. Quake III Arena ilmestyi 1999 ja siihen tuli muutama lisäys. 2005 Ilmestyi Quake 4, 2007 Enemy Territory: Quake Wars, 2010 Quake Live ja nyt tänä vuonna 2017 siis Quake Champions (pelin kehitys on aloitettu vuonna 2013). Edellinen pelkkä moninpeli on siis Quake Live, joka oli vielä hyvin suosittu. Quake Livessä grafiikka oli vielä kulmikkaampaa, mutta uudessa Quakessa paljon viimeistellympää.

Quake Champions on hyvin perinteinen FPS-verkkoammuskelupeli. FPS-peli (First-person shooter) tarkoittaa peliä, jossa kuvakulma on pelattavan hahmon silmistä, ja yleensä ruudussa näkyy alhaalla suunnilleen keskellä käytössä oleva ase. Aika lailla samanlainen siis kuin vanhatkin Quake-moninpelit. Korkeintaan kahdeksan ihmistä ammuskelee muutamilla erilaisilla aseilla toisiaan kunnes 10 minuuttia täyttyy. Paha vain, että osalla aseista ei tee juuri mitään. Itselläni on usein ollut se ongelma, että tulitan ties kuinka kauan vastustajaa ja sitten tämä ampuu minua kerran ja saa yhden tapon. Nyt olen tajunnut, että jostain pitää etsiä kunnollinen ase ja lähteä sitten räiskimään. Kenttiä on tällä hetkellä kaksi, mutta tulevassa kokoversiossa on useampikin.

Aiemmin pelasin paljon hyvin samanlaista peliä nimeltä Counter-Strike: Global Offensive. Se on periaatteessa paljon monimutkaisempi peli, mutta siinäkin on Deathmatch-moodi, joka on aika lailla samanlainen kuin Quake Champions. CS:GO sisältää mm. pommi-moodin, jossa terroristit yrittävät räjäyttää pommin ja ”antiterroristit” estää sen asettaminen tai purkaa sen. Suomessa näitä eri puolia sanotaan leikkisästi ”Teroiksi” ja ”Anteroiksi”. Counter-Strikestä löytyy myös sellainen pelimuoto, jossa yritetään pelastaa panttivankeja. Näitä monimutkaisempia muotoja en ole pelannut kuin hyvin vähän. Minulla oli tapana kuunnella musiikkia samalla, kun pelasin, joten jotkut biisit tuovat mieleeni tämän pelin. Siirryin tähän uuteen peliin kai sen takia, että en enää kehittynyt CS:ssä ja se alkoi jotenkin kyllästyttää. Saattaa olla, että palaan siihen kuitenkin taas joskus, onhan se parhaita ostoksiani, jotka olen tehnyt kuudella eurolla! Kovasti odotan myös sen uutta versiota, jota olen odotellut pitkään, koska peli on jo vuodelta 2012. Counter-Strike: Global Offensiven turnauksia on näytetty ihan meillä Suomessakin joskus iltaisin Ylen kanavilla. Arvatkaa vain kuinka innoissani olen niitä katsellut! 🙂

Ensimmäisen kosketukseni FPS-peleihin sain tietokoneella vuonna 1992 ilmestyneen Wolfenstein 3D pelin parissa, jota voisikin sanoa ehkä ensimmäiseksi lajityypin peliksi. Siinä ei ollut tosin moninpeliä. Moninpeli tällaisiin peleihin tuli tietääkseni vasta vähän myöhemmin Doomin myötä.

Itse pelasin tällaista moninpeliä vasta Nintendo 64:llä vuonna 1997, mutta N64:llä ei ollut verkkomoninpelimahdollisuutta, joten sitä pelattiin jaetulla näytöllä. Pelin nimi oli Goldeneye 007. Sitten tuli samalle konsolille vielä paremman moninpelin sisältävä Perfect Dark (ilmestynyt 2000), jota pelattiin veljien kanssa tosi paljon. Se oli parhaita pelejä siihen aikaan. Sen jälkeen oli tosiaan pitkä tauko, arviolta joku 13 vuotta, kun pelasin taas tämäntyylistä moninpeliä, eli CS:ää. Pelikonsoleilla FPS-pelien pelaaminen on vaikeampaa kuin tietokoneella, koska näppäimistö+hiiri on paljon parempi ohjain kuin varsinainen ”peliohjain”. Esim. autopeleihin sopii kuitenkin peliohjain paljon paremmin tietokoneellakin.

Mutta tässä artikkelissa halusin keskittyä Quake Championsiin. Kerronpa vaikka pelin huonoista puolista. Peli on väkivaltainen ja ehkä jopa ahdistava. En tiedä onko sellaista peliä järkeä pelata, mutta jotenkin viihdyn pelin parissa. Jopa vaikka en ole kovin taitava pelaaja. Tykkäänkin peleistä, joita voi pelata ihan omalla tavallaan, eikä tarvitse olla mikään paras. Tärkeintä on, että nauttii pelistä! Voitto on toisarvoista. Luulen, että tulen pelissä paremmaksi, koska olen vielä aloittelija.

Peliä pelataan siis näppäimistöllä ja hiirellä. W-kirjaimella pääsee eteenpäin, s:llä taaksepäin, a:lla vasemmalle ja d:llä oikealle. Ctrl-nappulasta pelaaja kyykistyy ja välilyönnistä se hyppää. Hiirellä siirretään tähtäintä ja vaihdetaan suuntaa. Vasemmalla painikkeella ammutaan, oikealla voi zoomata tähtäimellä. Hiiren rullalla vaihdetaan asetta. Aika lailla siis sama ohjaustapa kuin kaikissa FPS-peleissä. Pelissä pitää osata liikkua todella nopeasti, etenkin hiirellä, että osuu vastustajaan. Ampuakin saa melkein koko ajan.

Pelissä pelataan eri hahmoilla, joita kutsutaan ”Championeiksi”, ja jokaisella on omat erikoisominaisuutensa. Valittavia hahmoja on useita, mutta ilmaisessa versiossa voi pelata vain yhdellä niistä, ”Rangerilla” (sanotaan myös ”Quakeguy”:ksi). Tällä hahmolla voi teleportata pienen matkan päähän heittämällä ”Dire Orb -pallo” pisteeseen, johon halua siirtyä. Muut pelihahmot ovat jo tällä hetkellä ostettavissa. Hahmolla ”Nyx” voi muuttua näkymättömäksi, ”Anarki” voi liikkua leijulaudalla, ”Sorlag” osaa sylkeä happoa ja ”Visor” voi nähdä seinien läpi. Muita hahmoja ovat ”B.J. Blazkowicz”, ”Clutch”, ”Doom Slayer”, ”Galena”, ”Scalebearerm” ja ”Slash”. Mielestäni hahmokohtaiset lisäominaisuudet ovat hyvä mauste peliin. Tietääkseni ne voidaan kuitenkin halutessa jättää pelistä kokonaan pois.

Erilaisia aseita pelissä on yhdeksän. Heti pelin alussa voi käyttää aseita ”Machine Gun”, ”Shotgun” ja ”Nailgun”, jotka kaikki ovat melko tehottomia, joten niillä pitää ampua vastustajaa kauan, että saa tapon. Kentille on sijoitettu eri paikkoihin parempia aseita, jotka ovat ”Heavy Machine Gun”, ”Lightning Gun”, ”Rocket Launcher”, ”Railgun”, ”Super Nailgun”, ”Super Shotgun”.

Erilaisia pelialueita on kahdeksan. Ne ovat ”Blood Covenant”, ”Blood Run”, ”Burial Chamber”, ”Church of Azathoth”, ”Corrupted Keep”, ”Lockbox”, ”Ruins of Sarnath” ja ”Tempest Shrine”. Itselläni on siis kokemusta vain kahdesta kentästä, koska en ole ostanut peliä. Alueet ovat muuten melko yksinkertaisia, mutta ainakin joissakin voi pudota jonnekin tyhjyyteen ja menettää näin yhden ”tappopisteen”, niistä löytyy teleportteja ja pieniä alustoja jotka saavat hahmon pomppaamaan korkealle.

Eri pelityylejä on neljä: ”Free-for-all”, ”Sacrifice”, ”Duel” ja ”Team Deathmatch”. Näistä olen itse pelannut vain ensimmäistä.

Tiedän yhden lapsuudenkaverini pelaavan paljon Quakea. Kerran näin jopa unta, jossa kysyin häneltä, pelaako hän myös uutta Quake Championsia. Hän vastasi, että pelaa sitä joukkueessa nimeltä ”4 valokettua”. Itse asiassa kuulin nimen väärin ja tajusin herättyäni, että hän oli tarkoittanut ”4 valkattua”. Yritin sitten herättyäni hakea pelin hakutoiminnolla, löytyykö sen nimistä joukkuetta, mutta eipä löytynyt. Pelissä tosiaan on myös joukkuekilpailu-moodi, mutta sitä en ole halunnut pelata, ettei kanssapelaajien tarvitse tuskastua tällaisen aloittelijan huonoudesta.

Jos haluat pelata jotain nopeatempoista ja kivaa ammuskelupeliä, niin suosittelen ostamaan juuri Quake Championsin! Steam-palvelusta sen voi ostaa 30 eurolla, ainakin sitten kun se virallisesti ilmestyy ja tämä tapahtuu varmaankin vielä tänä vuonna. Itse tosiaan latasin keskeneräisen version ilmaiseksi, joten voi olla, että sen saa yhä ilmaiseksi netistä. Tällöin käsittääkseni tämä linkki voi olla sinulle hyödyksi: https://download.cdp.bethesda.net/QuakeChampions_Setup.exe. Muistakaa kuitenkin, että ihan kaikki eivät, kuten aiemmin kirjoitin, taida pitää pelistä. Ja se, että vaikka siltä vaikuttaa, tämä ei ole mainos! 🙂

————————————–

Tämä kirjoitus on siis kirjoitettu vuoden 2017 marraskuussa ja oli tarkoitettu julkaistavaksi eräässä toisessa blogissa, mutta kun ei julkaistu, niin päätin viimein julkaista sen täällä. Quake Championsia en ole juurikaan enää pelannut, mutta sitä Quake Liveä olen alkanut vähän kokeilla. Tulevaisuudessa on tarkoitus palata Championsiin.

Vanhasta Wolfenstein 3D -pelistä uusi hienompi versio tulossa!

Pelasin joskus lapsena vuonna 1993 ostetulla tietokoneellamme usein Wolfenstein 3D:n shareware-versiota. Se oli tosi siisti peli ja isänikin tykkäsi siitä. Muistan vielä, että high score -listaan hän kirjoitti nimekseen Mannerheim. Myös ei mikään kovin nuori ala-asteen opettajani piti pelistä ja kyseli, että onko sille tullut jo jatko-osaa! Vielä kaverini äitikin sanoi katsellessaan, kun pelasin sitä, että ei ole ihme, etten tykkää käydä heillä pelaamassa, kun meillä on noin hienoja pelejä. 🙂 Joitakin vuosia sitten ostin kaupasta kokoversion Wolfenstein 3D:stä ja pelasin sen läpi kokonaan. Helpoimmalla vaikeusasteella tosin, tunnustan! Olihan se hienoa pelata viimein loppuun n. 20 vuoden odotuksen jälkeen! 🙂 Käsittääkseni peli on nykyään ilmainen, onhan sen lähdekoodikin nyt muistaakseni vapaassa levityksessä.

Opettajalleni voisin sanoa, että nyt on tulossa uusi versio. Vaikka onhan niitä jatko-osiakin tullut aiemminkin. Tämä on kuitenkin ilmeisesti aika lailla sama peli kuin alkuperäinen, mutta hienommilla grafiikoilla ja ominaisuuksilla. Ainoa mikä minua haittaa, on pelin väkivallan realistisuuden kasvu.

Pelin demon voi ladata täältä (en ole itse vielä ehtinyt, mutta on to do -listalla!):
http://www.moddb.com/mods/brutal-wolfenstein-3d/downloads/brutal-wolfenstein-v5-0-demo

Ja asiastahan luin itse Tiltin nettisivuilta:

https://www.tilt.fi/uutiset/vuonna-1992-julkaistu-natsintappoklassikko-on-entista-verisempi-nain-tyylilla-ei-ole-hitlerin-katyreiden-veri-ennen-lentanyt/

Odotan innolla, että peli tulee ladattavaksi nettiin. Tiltin sivuilla sanotaan, että peli ilmestyy lähiaikoina! 🙂

Päivitys!

Huppista. Tarviikohan se toimiakseen Doom II:n?

David Kushner – Masters of Doom (kirja luettu)

Luin David Kushnerin kirjan Masters of Doom, jota on paljon kehuttu monessa paikassa. Harmi vain, että kirjaa ei ole suomeksi. Piti lukea englanninkielinen, eikä moni kohta oikein avautunut.

Kirja käsittelee ihmisiä, jotka tekivät mm. Wolfenstein 3D:n ja Doomin. Luulen, että kiinnostaa kaikkia jotka tykkäävät pelata ja ovat kiinnostuneita pelien historiasta.

No, tämä oli taas tällainen lyhyt juttu aiheesta, mutta kirjan voit tilata täältä, jos kiinnostus heräsi: http://www.adlibris.com/fi/kirja/masters-of-doom-how-two-guys-created-an-empire-and-transformed-pop-culture-9780812972153.

Seuraavaksi opiskelen hieman C++-ohjelmointikieltä.

Heihei.